Tweede dosis AstraZeneca vervroegen

Tussen de 300.000 en 400.000 mensen in Vlaanderen stonden gepland om in de loop van juli en augustus een tweede dosis van AstraZeneca te krijgen 12 weken na hun eerste dosis. Deze afspraken voor een tweede dosis kunnen vervoegd worden tussen de 8 en 12 weken na de eerste dosis.

Er zijn nu immers voldoende AstraZeneca-vaccins geleverd om er zeker van te zijn dat er voor iedereen tijdig een vaccin beschikbaar is, ook wanneer heel veel mensen hun afspraak zouden willen vervroegen. Uiterlijk tegen 6 juli zullen er deze vaccins verdeeld zijn naar de verschillende vaccinatiecentra om afspraken te vervroegen.

Wil je je afspraak vervoegen? Probeer je afspraak eerst zelf te verplaatsen via je bevestigingsmail. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Je kan uiteraard maar verplaatsen naar momenten dat er een vrije plaats is in je vaccinatiecentrum. Je vaccinatiecentrum zal hiervoor extra momenten voorzien. Wanneer je vaccinatiecentrum die kan aanbieden, is afhankelijk van de personeelscapaciteit en de vaccinatieplanning in je vaccinatiecentrum. Geef je vaccinatiecentrum dus even de tijd om zich te organiseren.  

Als je niet meteen zelf een vrij moment vindt, probeer het dan enkele dagen later opnieuw. Wellicht is je vaccinatiecentrum nog bezig met zijn planning. Hou ook de website en sociale media van je vaccinatiecentrum in de gaten om te zien vanaf wanneer jouw centrum vrije momenten aanbiedt om afspraken te vervroegen.

Hoe kan je je tweede dosis vervroegen?

1. Je vaccinatiecentrum stelt zo snel mogelijk vrije momenten beschikbaar voor AstraZeneca-vaccinaties

Het vervroegen van al deze afspraken is een grote logistieke en administratieve uitdaging voor de lokale vaccinatiecentra. Daarom vragen we om zoveel mogelijk zelf je afspraak voor een tweede dosis te herplannen.

Om een afspraak te kunnen maken voor een vervroegde tweede dosis, moeten er bij je vaccinatiecentrum uiteraard vrije momenten beschikbaar zijn. Elk vaccinatiecentrum zal die zo snel mogelijk beschikbaar stellen, rekening houdend met de personeels- en vaccinatieplanning van het centrum.

De vaccinatiecentra ontvangen uiterlijk in de week van 5 juli voldoende AstraZeneca-vaccins om afspraken te kunnen vervoegen.

2. Verplaats zelf je afspraak via de bevestigingsmail

Dat doe je via de bevestigingsmail die je kreeg toen je je oorspronkelijke afspraak voor een tweede dosis hebt bevestigd. Heb je deze niet bevestigd, dan gebruik je de oorspronkelijke uitnodigingsmail.

Download hier een pdf bestandkorte handleiding om je afspraak te verplaatsen (524 kB)). 

1. Zoek je bevestigingsmail in je mailbox. 

Toen je aanvankelijk je afspraak maakte voor een tweede dosis AstraZeneca na 12 weken, heb je een e-mail ontvangen met de bevestiging van die afspraak. Zoek die op in je mailbox:

  • Zoek op afzender: cov19-vaccin@doclr.be
  • Zoek op onderwerp van de-mail: “Bevestiging afspraak COV19 vaccinatie”

Heb je je afspraak niet bevestigd, dan zoek je je oorspronkelijke uitnodiging en klik je op bevestigen.

2. Annuleer je oorspronkelijke afspraak via de bevestigingsmail

Open de bevestigingsmail van je afspraak voor de tweede dosis en klik onderaan op 'annuleer afspraak' (voorbeeld screenshot).

3. Bevestig de annulatie

Er zal een website openen van het afsprakensysteem van je vaccinatiecentrum. Klik daar nogmaals op 'afspraak annuleren'. Je ontvangt hierna een e-mail waarin staat dat je afspraak werd geannuleerd (voorbeeld screenshot).

4. Maak een nieuwe afspraak

In die annulatiemail staat ook een knop 'nieuwe afspraak maken'. Kik daarop (voorbeeld screenshot).

5. Kies een nieuw moment

Je komt opnieuw in het afsprakensysteem van je vaccinatiecentrum.

  1. Je vaccinatiecode wordt automatisch ingevuld, klik eerst op doorgaan.
  2. In het volgende scherm vul je je gegevens in en kan je onderaan kiezen voor “Kies een afspraak”. Je komt nu in de kalender van je vaccinatiecentrum terecht (voorbeeld screenshot).

6. Kies een vrij moment in de agenda van je vaccinatiecentrum.

Je kan op zoek gaan naar een vrije momenten van 8 tot 12 weken na je eerste vaccinatie (51 - 89 dagen). De beschikbare vrije momenten in die periode komen niet automatisch in beeld, dus klik zeker voldoende dagen aan in de agenda om beschikbare momenten te vinden. (voorbeeld screenshot).

Is er geen moment beschikbaar? Mogelijks moet je vaccinatiecentrum nog extra vrije momenten openstellen. Probeer het na een paar dagen even opnieuw. Zijn er dan nog steeds geen vrije momenten beschikbaar, dan kan je nog altijd je oorspronkelijke afspraak terug inboeken.

7. Bevestig je nieuwe afspraak.

Je ontvangt een bevestigingsmail met je nieuwe afspraak

Bel naar de helpdesk van je vaccinatiecentrum als het zelf niet lukt

Hou er rekening mee dat je lokale vaccinatiecentrum mogelijks niet meteen alle extra vrije momenten heeft opengesteld. Indien er geen vrij moment beschikbaar is, probeer het dan na een paar dagen opnieuw.

Lukt het je echt niet om zelf de afspraak te verplaatsen, bel dan naar de helpdesk van je vaccinatiecentrum om je hierbij te helpen. Er zijn wellicht heel wat mensen die proberen om hun afspraak te verplaatsen, hou er dus rekening mee dat dat de helpdesks bij momenten overbevraagd kunnen zijn.